Amitaba - Buddyzm : Dharma : Nirwana



Strona głównaebook Wprowadzenie do buddyzmuTeksty buddyjskieMedytacjeMantry mp3LinkiSłownik buddyjskiOśrodki buddyjskieListy dyskusyjneMantraKoany zenŚwięta buddyjskieBuddyzm KatowicePolecane książki FAQGaleriaBlogKontakt

 

Trzy zbiory nauk buddyjskich

 

Termin "hinajana" znaczy dosłownie "mały" lub "mniejszy" pojazd. Hinajana jest częścią wyższej ścieżki buddyjskiej prowadzącej wprost do oświecenia zwanego tutaj nirwaną. Hinajana zwana jest też „Wąską ścieżką” z tej racji, że jej celem jest osiągnięcie indywidualnego oświecenia i wyzwolenie siebie samego od cierpienia. Takie nastawienie jest jednak tylko tymczasowe i wynika z początkowego przywiązania do własnej osoby do własnej jaźni „ja”. Jednak w trakcie podążania tą ścieżką następuje zrozumienie i przekształcenie motywacji. Dzieje się to, gdy pod wpływem praktyki jaźń „ja” zostaje zniszczona, gdy doświadczymy nietrwałości i poznamy prawdziwe oblicze tego świata – samsary. Wówczas Hinajana staje się Mahajaną.

Więcej na:

http://budda.medytacja.net/

http://pl.wikipedia.org/wiki/Hinajana 

http://rdewi.fm.interia.pl/droga.htm 

http://www.wiedza.servis.pl/haslo/Glosariusz_buddyjski 

 

***

 

Mahajana lub innymi słowy, "wielki pojazd" wykracza poza hinajanę, czyli poza ideał indywidualnego wyzwolenia. Jej celem jest doprowadzenie do wyzwolenia wszystkich czujących istot. Ideałem na tej ścieżce jest tak zwany Bodhisattwa, czyli istota wypełniona współczuciem i działająca tylko dla dobra innych. Owo współczucie należy sobie wypracować dlatego od samego początku praktykujący oddaje wszelkie zasługi, choćby najmniejsze innym istotom, stara się postrzegać wszystkich wokoło jako własnych rodziców lub dzieci i czyni wiele innych praktyk mających doprowadzić do pojawienia się prawdziwego współczucia.

Współczucie nie jest może najszczęśliwszym terminem, bardziej właściwe było by „współodczuwanie”. Chodzi bowiem o to, że istota, która doświadczyła nietrwałości samsary i pozbyła się własnego „ja” nie myśli już w takich kategoriach. Nie ma żadnego „ja”, które współczuje innym. Wszystko jest „ja” i wszystkie inne istoty traktowane są jak „ja”. Nie ma podziału na przedmiot i podmiot i dlatego Bodhisattwa odczuwa cierpienia innych istot jak własne. Bodhisattwa potrafi działać niezwykle odważnie, bo czegóż miałby się bać skoro on sam nie istnieje.

Więcej na:

http://budda.medytacja.net

http://rdewi.fm.interia.pl/mahajana.htm 

http://www.wiedza.servis.pl/haslo/Glosariusz_buddyjski 

 

***

 

Ekajana lub inaczej Buddhajana

Eka, oznaczające jeden, jedność; Jana, pojazd.

Tak więc: jeden pojazd. Zupełny, całkowity pojazd. Czasami odnosi się to do Mahajany jako do całkowitego i ostatecznego etapu Buddyzmu. Ekajana jednoczy w sobie takie szkoły jak Zen, Dzogczen, Mahamudra, Joga tantra.

 

Buddyzm tybetański jako trzeci pojazd wymienia wadżrajanę (sanskr.), tyb. dordże tekpa {rdo rje theg pa} zwany również mantrajaną lub ścieżką tantr. Wadżrajana oznacza dosłownie "pojazd diamentowy" lub "niezniszczalny". Niezniszczalność jest w tym wypadku cechą naszej fundamentalnej przebudzonej natury zwanej też z tego względu naturą wadżry. Natura wadżry przenika i daje siłę całej naszej egzystencji. Wadźrajana jest kontynuacją poprzednich dwóch pojazdów i bez starannego treningu hinajany i mahajany nie można poważnie myśleć o wkroczeniu na ścieżkę wadźrajany. 

http://budda.medytacja.net

http://rdewi.fm.interia.pl/wadzrajana.htm 

http://www.wiedza.servis.pl/haslo/Glosariusz_buddyjski 

 


 

 

Buddyzm